Природа – такий же
унікум, як картина Рафаеля.
Знищити її легко, відновити неможливо.
І.П.Бородін
Я, Пінчук Тетяна
Анатолііївна, класний керівник 11 класу, працюю в загальноосвітній школі І-ІІІ
ступенів №8 над проблемою «Екологічне виховання через призму традицій і звичаїв
українського народу» і виробила власну систему роботи, яку реалізую на:
·
уроках біології, основах здоров’я;
·
в позаурочній роботі з учнями та батьками;
·
у позакласній виховній роботі.
Використовую сучасні технології та методики:
·
технологію концентрованого навчання;
·
інтерактивні
методики;
·
методи активізації
пізнавальної діяльності;
·
проблемно-пошуковий, дослідницький методи;
·
метод проектів.
Для досягнення
поставлених цілей та завдань використовую такі форми роботи:
·
ділові екологічні ігри;
·
предметні проекти;
·
навчання за програмами екологічної освіти;
·
екологічні турніри;
·
акції, виставки;
·
екостіннівки;
·
природоохоронні акції;
·
тижні екологічної просвіти;
·
польова екологічна практика;
·
тижні чистоти та порядку;
·
бесіди за екологічною тематикою.
Школа та екологія –
поняття, тісно пов’язані між собою. Екологічні проблеми України кидають системі
освіти виклик – виховати учнів, які б відчули себе частинкою природи. Дехто
вважає, що чим більше людина знає про природу, тим свідоміше буде захищати її,
але, на мою думку, це твердження є помилковим. Я переконана, що набагато
важливіше є засвоєння учнями екологічної
моралі, етики, відношень природи та людини.
Ефективним показником
свідомості особистості учня є рівень екологічної культури, який реалізовую через принцип здійснення екологічної
освіти та виховання, адже екологічне виховання – це формування в дитини
свідомого сприйняття навколишнього світу, почуття особистої відповідальності за
діяльність, що так чи інакше пов’язана з перетворенням навколишнього середовища
природного, впевненості в необхідності дбайливого ставлення до природи,
розумного використання її багатств.
Екологічне
виховання має міжпредметний характер та є безперервним процесом, який здійснюється
протягом усього життя людини.
Працюючи над даною проблемою, я виокремила три рівні екологічного виховання:
Перший,
початковий, рівень — емоційний. Це виховання та розвиток
любові до природи. Він починається з раннього дитинства. Тут велику роль відіграють
батьки та інші дорослі, які оточують дитину. Вона буде копіювати ставлення до
природи та відповідну поведінку з того, що бачитиме, тому саме батьки мають
чудову нагоду посіяти у свідомості своїх дітей ціннісне та бережливе ставлення до навколишнього світу,
любов до нього, здатність милуватися його витворами.
Другий — настанова на активну життєву позицію з питань
охорони природи й раціональної взаємодії з нею. Це
морально-етичний рівень. Його формування відбувається під час навчання дитини
в школі й вивчення дисциплін природничого характеру. Стійкість і глибина
морально-етичного рівня залежить від свідомості та професійності вчителів, які
здійснюватимуть екологічне виховання.
Третій рівень — науковий. Продовження
екологічної освіти, яка тісно пов’язана з вивченням суспільних, природничих та
технічних наук. Такого рівня досягають люди, які опановують відповідні
професії, працюють у галузях, що пов’язані з екологічними знаннями.
Як класний
керівник, я розумію, що несу велику відповідальність за те,
чи опанують мої учні морально-етичний рівень екологічного виховання і чи зможу
виховати таку позицію, щоб учні взяли за мету продовжити свою екологічну
освіту.
Проблема, над якою працюю
сьогодні, має конкретне підґрунтя – це допрофільна
підготовка майбутніх старшокласників, оскільки наша школа, єдина у місті,
екологічного профілю.
Індивідуальність кожної
людини полягає саме в тому, який вибір вона робить щохвилини. Яким би він не
був, помилковим чи правильним, він назавжди змінює цей світ. Чи відчуваємо ми
таку велику відповідальність? Можливо, якби кожен бачив поезію свого існування
в щоденному погляді на світ крізь вікно буденності, ми навряд чи почули у своєму лексиконі загрозливі словосполучення «екологічна
небезпека» або «екологічне виховання». Повага до життя з усіма його непростими
складовими є основою будь-якого виховання взагалі — у широкому або вузькому
розумінні.
Екологічна культура — це
такий напрям людської діяльності й мислення, від якого істотним чином залежить
нормальне існування сучасної цивілізації, її сталий розвиток.
Розвиток виховання
екологічної культури вимагає:
· організації взаємодії учасників виховного процесу
класного керівника й учня.
· змінює модель людини, яку навчають і, в якої формується
інтелектуальна діяльність оперування засвоєними знаннями на модель людини, що,
здобуваючи знання, саморозвивається, активно формує в собі творчий потенціал.
· розуміння раціонально використовувати й відтворювати багатства природи.
·
формування почуття
відповідальності перед природою за свої
дії.
Особливого значення в такій системі роботи
надаю розумінню важливості
екологічного виховання школярів через народні
традиції, досвід, звичаї, норми поведінки, що склалися історично й передаються
з покоління в покоління. Дотримуючись традицій своїх предків у сфері збереження
і охорони довкілля, люди зможуть урятувати навколишнє середовище від знищення й
екологічної кризи.
Знання учнів практично
реалізовуються під час різноманітних видів діяльності:
-
догляд за кімнатними рослинами в зеленому куточку класу,
-
озеленення школи;
-
догляд за шкільними клумбами, збір насіння квітів;
- висаджуванні дерев і кущів на шкільному подвір'ї, за
межами школи (акція «Посади сад», «Юнатівський зеленобуд» тощо;
-
прокладання екологічної стежини;
-
регулярна
підгодівля птахів узимку, розвішування шпаківень, дуплянок;
-
захист мурашників;
- робота «зеленого патруля» (прибирання пришкільної
території та лісу біля школи, проведення акцій «Чисте довкілля», «Моє
подвір’я»);
-
робота «блакитного
патруля» (очищення берегів річки Косецької);
-
агітаційна робота (виготовлення стіннівок, плакатів,
конкурсів малюнків, проведення єдиних годин інформування, виховних годин для
учнів початкової школи, розповсюдження листівок між жителями мікрорайону
Косецького).
Практика безпосереднього вивчення
природи свого краю з метою його пізнання, збереження й перетворення стає для дітей тією житейською школою, котра наближує
її до реалій повсякдення. Разом з тим педагогічне значення екологічного
виховання полягає в тому, що:
1. Зібраний фактичний матеріал
дуже результативно може використовуватись на уроках у контексті освітньої,
виховної і розвивальної функцій навчання. На його основі можуть складатися
різні ілюстраційні схеми, що унаочнюють пізнавальний процес, матеріали: атласи,
таблиці, макети, виготовлятись роздаткові матеріали (альбоми, гербарії, цитати
з книжок і витяги з документів, листівки, бюлетені, і ін).
2. Екологічний матеріал, окрім
навчальної, має високу віддачу і при використанні його у виховній роботі в
позаурочний час. Зокрема - при проведенні вікторин, олімпіад; в організації
зустрічей з екологами; через випуск стінгазет, екологічних альманахів.
3. Вивчаючи природу рідного краю,
учні набувають і закріплюють навички пошукової, дослідницької, природоохоронної
роботи; у них формуються почуття колективізму, громадянської відповідальності.
4. Забезпечується прилучення
школярів до посильної громадсько-корисної праці, зокрема, через виконання
доручень дослідницького та інформативного характеру від господарських
підрозділів, наукових організацій, громадських об'єднань.
Таким чином, важливим засобом екологічного виховання
школярів є народні традиції, тобто досвід, звичаї, норми поведінки, смаки, що
склалися історично й передаються з покоління в покоління. Дотримуючись традицій
своїх предків у сфері збереження і охорони довкілля, люди зможуть урятувати
навколишнє середовище від знищення й екологічної кризи.
Немає коментарів:
Дописати коментар